Google voegt nieuwe ‘Licensable’ tag toe om fotografen te helpen

  • 1 min read

Google Images test een “Licensable” tag op beeldresultaten, als een middel om fotografen te helpen hun foto’s te verkopen.

Zoals velen weten, is dit iets waar Google al naartoe werkt sinds begin 2018, toen ze met Getty Images begonnen te werken naar aanleiding van de “concurrentieverstorende” klachten van Getty Images. Sindsdien heeft Google de knop “beeld bekijken” verwijderd, waarmee gebruikers hoge resolutiebeelden konden downloaden zonder de site te hoeven bezoeken waarop het beeld was gevonden.

Later in 2018 ging Google nog een stap verder en voegde metagegevens toe aan de zoekresultaten, om de auteursrechthebbende van dat beeld beter te kunnen identificeren. En de volgende stap is de licentieknop.

Om de licentie-optie naast uw beeld te laten verschijnen binnen een Google Image search, moet de licentie-informatie op uw website worden gespecificeerd.

Er wordt dan een link weergegeven die gebruikers naar meer informatie leidt over hoe ze een licentie kunnen aanvragen. De functie staat nog steeds in de testmodus en moet nog worden uitgerold – hoewel iedereen die momenteel eigenaar is van een eigen foto-website de licentie-informatie voor zijn of haar foto’s kan invoeren via metagegevens.