Camera’s

Groot formaat camera’s

Het brede scala aan groot formaat cameramodellen is verwarrend voor nieuwkomers in dit soort fotografie. De prijzen variëren sterk, van relatief goedkope modellen die een paar honderd dollar kosten tot handgemaakte objecten van extreme schoonheid die duizenden euro’s kosten.
Het meest gebruikte type groot formaat camera vandaag de dag is de view camera. Er zijn verschillende types:

Field cameras

horseman field camera

De veld camera kan worden opgevouwen tot een doos, waardoor de balg en de camera-unit worden beschermd en relatief eenvoudig kunnen worden getransporteerd. Ze worden gemaakt van hout, metaal of koolstofvezel. Het meest voorkomende negatieve formaat is 4×5. Grotere 8×10 view camera’s waren in het verleden populairder. Field cameras zijn populair bij landschapsfotografen vanwege hun relatieve draagbaarheid.


Monorail camera’s

monorail camera

Monorail camera’s zijn ontworpen voor gebruik in de studio en zijn niet zo draagbaar. De voor- en achter standards zijn op een enkele rail gemonteerd, vandaar de naam. Monorail camera’s hebben een groter bereik van stijg-, val-, schuif-, kantel- en zwenkbewegingen dan Field cameras
De voor- en achter standards zijn met elkaar verbonden door een balg en bewegen zich langs een enkele rail.


Perscamera’s

linhof master perscamera

Perscamera’s werden door persfotografen gebruikt voordat 35mm camera’s zoals Leica rangefinders standaard werden. Ze zijn inklapbaar voor draagbaarheid en hebben mogelijk afstandsmeters of zoekers om te helpen bij de compositie. Deze worden tegenwoordig niet meer gebruikt.


Polaroid 20×24 inch camera

polaroid camera

Polaroid 20×24 inch camera’s zijn een speciale vermelding waard. Deze enorme groot formaat camera’s zijn gemaakt van hout en wegen meer dan 200 kilo. Ze maken gebruik van polaroidfolie en produceren instant beelden van 20×27,5 inch. De eerste werd gebouwd in 1977 en er bestaan er momenteel slechts zeven. Als je in New York of San Francisco bent kun je er een huren voor een dag – tegen een prijs – bij de 20×24 Studio.


View camera

chamonix

Standaardformaten in inches zijn: 4×5, 5×7, 4×10, 5×12, 8×10, 11×14, 7×17, 8×20, 12×20, 20×24, en groter voor procescamera’s. (Het is gebruikelijk om de korte kant als eerste op te sommen in Amerika, en de lange kant in veel andere landen, dus 4×5 is hetzelfde als 5×4). Een vergelijkbare, maar niet identieke, reeks metrische maten wordt in veel landen gebruikt; dus 9×12 cm is vergelijkbaar met, maar niet uitwisselbaar met, 4×5 inches. Het meest gebruikte formaat is 4×5, gevolgd door 8×10.


Bewegingen

Fotografen maken gebruik van View camera om de scherpstelling en de convergentie van parallelle lijnen te controleren.
Bewegingen zijn de manieren waarop de voorste en achterste standards kunnen bewegen om het perspectief en de focus te veranderen.
Niet alle camera’s hebben alle bewegingen beschikbaar voor zowel de voorste als de achterste standaard, en sommige camera’s hebben meer bewegingen beschikbaar dan andere. Sommige camera’s hebben mechanismen die ingewikkelde bewegingscombinaties mogelijk maken.

Tilt

tilt

De as van de lens staat normaal gesproken loodrecht op de film. Door het veranderen van de hoek tussen de as en de film door de lens standaard naar achteren of naar voren te kantelen, wordt lens tilt genoemd, of gewoon tilt. Kantelen is vooral nuttig bij landschapsfotografie. Door gebruik te maken van het Scheimpflugprincipe kan het “scherpstelvlak” worden veranderd, zodat elk vlak scherp kan worden gesteld, zonder dat er moet worden gewerkt met focus-stack om alles scherp in beeld te krijgen zoals bij DSLR.


Rise/Fall

rise / fall

Rise en Fall zijn de bewegingen van de voor- of achterzijde standaard verticaal langs een lijn in een vlak evenwijdig aan het film vlak. Rise is een zeer belangrijke beweging, vooral in de architectuurfotografie. Over het algemeen wordt de lens verticaal verplaatst – ofwel omhoog ofwel omlaag – langs het lensvlak om het gedeelte van het beeld dat op de film is vastgelegd te veranderen.


Shift

Het verplaatsen van de voorste standaardpositie naar links of rechts heet Shift, of gewoon verschuiven. Deze beweging is vergelijkbaar met Rise en Fall, maar beweegt het beeld horizontaal in plaats van verticaal.


Swing

Swing

Het veranderen van de hoek van de lensstandaard ten opzichte van het filmvlak door deze van de ene naar de andere kant te draaien wordt swing genoemd. Swing is als Tilt, maar het verandert de hoek van het brandpuntsvlak in de horizontale as in plaats van de verticale as. Swing kan bijvoorbeeld helpen om scherpe scherpte te bereiken over de hele lengte van een weide omheining die niet parallel is aan het filmvlak.


Back tilt/swing

Back tilt/swing van de achterste standaard veranderd de hoek tussen het lensvlak en het filmvlak, net zoals de voorste standaard hoekbewegingen dat doen. Hoewel de achterste standaard kanteling het scherpstelvlak op dezelfde manier verandert als de voorste standaard kanteling, is dit meestal niet de reden om de back tilt/swing te gebruiken. Wanneer een lens op een bepaalde afstand (de brandpuntsafstand) van de film staat, worden verre objecten, zoals bergen, scherpgesteld. Door de lens verder van de film af te schuiven, worden objecten dichterbij scherpgesteld. Door het filmvlak te swing of tilt wordt de ene kant van de film verder van de lens geplaatst dan het centrum en ligt het tegenovergestelde punt van de film dus dichter bij de lens.
Een reden om de achterste standaard te swing of tilt is om het filmvlak parallel te houden aan het onderwerp. Een andere reden om de achterste standaard te swing of tilt is om de lijnen te controleren bij het fotograferen van onderwerpen onder een hoek.